Fionas hopputveckling

¦
Tänkte ta och berätta och lägga upp bilder på hur lilla Fiona har blivit bättre inom hoppningen när jag och Sharon har ridit henne.
 
Hon var inte inhoppad när hon kom och Clara var den första som hoppade henne. Blev mest låga höjder på räcke och Fiona ville knappt över en halvt nedlaggd oxer.
 
Första gången jag hoppade Fiona var 22 Februari. 
Även hennes andra gång hon hoppad då och hon hoppade fint på ett räcke på ca 50cm som högst. Hon hade fin framåtbjuding och det var enkelt för henne så jag och Sharon fokuserade på våra sitsar. 
På bilden så hoppar hon helt okej, spetsade öron och hon bjöd fint mot det. Min sists är helt okej och eftersom vi tränade på den just de passet så fick jag till den helt okej med. Bra blick, hand-och skänkelläge. Hade kunnat trampa ner hälen lite mer samt ta in armbågarna mer mot kroppen.
Andra hoppningen var 1 Mars.
Det var då vår första träning för Mathilda och vi gjorde inget avancerat. Ett rättuppstående på en långsida. Här hade vi dock lite mer höjd, ca 65cm. Hon hade även här bra framåtbjudning och hoppade bra.
På bilden så hoppar hon stort över och har spetsade öron och tyckte det var kul. Min sits är jättebra (enligt mej) upptill och skänkeln hade jag kunnat  ta fram något lite och trampa ner mer.
3 Hoppningen var 10 Mars.
Cajsa fick hålla i vårt träning då och de blev en aning för mycket för Fiona. Hon hade ingen lusta att hoppa och hoppade överstort över alla hinder. Andra gången vi testade oxer och det blev x antal vägringr + en avramling. Fanns även ett kryss med ett täcke under, titthinder, som hon aldrig hoppat förr och hon vägrade andra gången och jag trillade av. I helhet gick det dåligt för mej och hästen. Ingen bild/film från detta ridpasset finns.
4 Gången jag hoppade henne var 14 Mars.
Jag och Clara viste inte vad vi skulle göra och eftersom det stod ett hinder i ridhuset så hoppade vi barbacka i grimma och grimskaft. Inget seröst eller så, men Fiona skötte sig fint och hade bra framåtbjudning!
På bilden så hoppade hon av tidigare än jag trodde hon skulle så slängde mej fram lite men ponnyn hoppade det med glädje och min sits är inte helt förfärlig.
Hoppning 5 belv av den 17 Mars.
Det var andra träningen för Mathilda och det gick sådär. Sharon hoppade fram lite och sedan fick jag hoppa lite. Skulle se hur hon kunde hoppa en kombination, som hon klurade ut fint. Hinder två i kombinationen gjordes sedan om till en oxer, 3 gången hon skulle hoppa oxer. Ja, hon vägrade aldrig men hoppade av lite konstig några gånger. Min sits på de passet var hemsk och ponnyn hoppade så bra hon kunde.
På bilden så hängde jag inte med nåt vidare alls och ponnyn hoppade som hon gjorde så skippar kommentaren här.
Hoppning 6 hoppades 23 Mars.
Träning tre för Mathilda och det gick super! Hoppade kombination igen och det gick bättre denna gången. Hade bra framåtbjudning här med och min sist var okej. Sedan så sattes endast en oxer fram på långsidan och hon hoppade som en gud! Hur snyggt som helst och jättemjukt. Eftersom Sharon hoppad henne då fick jag sedan hoppa upp och ta oxern nån gång med.
På bilden hoppar hästen jättefint och jag är supernöjd med min sits! Verkligen att super-pass jag kommer minnas länge!
Hoppning 7 inträffade 29 Mars.
Hade dagen innan haft markarbete och tre-studds. Denna dagen hoppade vi studds, kombination och enstaka oxer. Hon var jätteduktig och hoppade som en stjärna, en aning trött men gjorde sitt bästa. Hade lite svårt att hänga med i vissa hopp då de blir lite roliga ibland. Hoppade även studs för första gången och hon lyckades klura ut det fint. Sedan så blev det en oxer på 1.10! Oxrar är ingen problem för henne längre och vi kom utan problem över en oxer på 1.10m!
På bilden så har mina skänklar åter igen ett eget liv men blicken och handen är helt okej. Trampet i stigbygeln är löjligt haha men men ^^. Ponnyn gör också så bra hon kan så var och är jättenöjd med de passet!
I helgen så har vi nog en hoppträning för Mathilda igen om hon inte ska provridas osv.
 
Hoppas ni tyckte detta inlägget var någorlunda kul att läa då jag gillade att skriva det haha x)
 
/Gabbi


Natha<3    •  

Gulliga bilder, kika gärna in på min blogg :)

Svar: tack:)
Sharon Eden America Hajny

L i n n e a ☆    •  

Duktig Fionaaa :D

Svar: jadå :D
Sharon Eden America Hajny

Emma    •  

Hej! Jättefin blogg läser den varje dag :D
Några frågor , svara gärna i ett inlägg!
Ven är egentligen Mathilda? Är hon riktig tränare eller bara kompis?
Hur är hon att träna för, det verkar ju gå så bra för er varje gång :)
Hur mycket tar hon per gång och tar hon emot nya elever? :D
Hur gammal är fiona och hur hög är hon? :)

Kram!!

Svar: Mathilda var hon som tog oss till ÖG från första början, nu går hon på gymnasie och är inte längre kvar hos oss och istället kommer hon ut bara på helgerna för att träna oss :)Hon är grym tränare, man förstås hennes instruktioner och hon är rolig kommer med bra idéer :D
Hon tar inget i betalning och tror inte heller att hon tar emot nya elever :/
Fiona är 5år och ca 1,36 i mkh :)
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?