Är det SÅ stor skillnad egentligen?

¦ Sharon , Åsikter

UPDATE! Alla kommer stå för de träns dom använder eller vill ha, eller känner någon som använder ett. Jag förstår det. Neka dock bara inte till att tränsen faktiskt är mer lika än vad folk påstår! Du får tycka som du vill, detta inlägget är inte till för att ändra din åsikt utan för att uppmärksama folk på att det inte är så extrem stor skillnad i hur det är formade!

På senaste tiden har mycket om PS träns och Micklem träns kommit upp, vilket som är bäst, varför så nu ska jag framför min åsikt här haha

Jag och Gabbi funderar starkt på ett PS träns [det på bilden, ett Jump off revolution] och har suttit och kollat folks peronliga åsikter och tittat på funktions videor och sådant om båda tränsen. Vi båda tycker att Micklem tränset är fult [Gabbi tycker det en aning mer än mig] men alla får tycka vad dem vill så om du tycker det är snyggt varsågod tyck det.

Prisskillnad på dem:

Micklem Competition Bridle: 1499kr
Jump Off Revolution: 2249kr

I alla fall så hör man mycket om hur bra och anatomiska båda tränsen är och det stämmer, båda har breda nackstycken för att undvika kläm av nerver och även huvud-delen [sidostycken + nosgrimma] är anatomiska. Skillnaden är i jämförelse med ett vanligt icke anatomiskt träns att dessa delar är placerade för att undvika kläm på nerver.

De flesta säger då att Micklem tränset är bättre på detta sett eftersom det inte sätter samma tryck vid kindkedjegropen som en vanlig achennosgrimma gör, vilket är stor skillnad för tändernas frihet, eftersom man spänner en "mitten rem", antar att den ersätter både nosremmen och käkremmen och den spänns därför precis i slutet av ganashen. Snokremmen [vet inte exakt vad det ska ersätta, men snokremmen spänns på samma sätt så antar det], spänns också här under bettet dock leds den inte samma väg utan kommer ner senare än en vanlig snokrem, vilket öppnar upp luftvägarna bättre för hästen. Med Micklem tränset följer även ett par "klipps" med som på ett enkelt förklarat sett "lättar bättet från tungan" för att ge hästen mer tungfrihet.

Många säger då att PS tränsen har vanliga achen-nosgrimmor men det kollade jag upp idag, och visade även för Gabbi och först när jag berättade om min upptäckt såg hon det. Nu talar jag om Jump off revolution för det är det tränset JAG är intresserad av [bryr mig inte om de andra]. Tränset har precis som Micklem en rem som ersätter båda nos- och käkremmen hos vanliga träns. Skillnaden mellan remmen på detta träns och micklem tränset är att den spänns precis i slutet av kindkedjegropen, chansar på ca 1-2 cm från micklemtränsets ställe att spänna den på. Alltså skulle jag tro att detta inte kan göra så stor skillnad [det kanske det gör, men vad jag tror ] Snokremmen på ett Jump off träns spänns precis likadant som på ett micklem träns så där är det ingen skillnad.

Slutsatser
Micklem tränset:

  • Anatomiskt nackstycke
  • Antomiskt format för att undvika kläm av nerver
  • Tillverkat i miljövänligtläder
  • Fodrat i nos- och nackstycke
  • Så kallade klipps l"lyfter" upp bettet för mer tungfrihet

Antar at det är framstället tillsammans med vet, men hittar inget så kan inte skriva det so en punk, om ni hiattar en källa där det står [så att jag kan läsa eller höra det själv,kommentera]
Ett plain träns med tillhörande tyglar.Pris 1499kr

Jump off tränset:

  • Anatomiskt mackstycke
  • Anatomiskt format för att undvika kläm av nerver
  • Tillverkat i miljövänligt läder
  • Fodrat i nos- och nackstycke
  • Framställt med tillsammans med vet.

Ett träns med tilhörande strasspannband + tillhörande tyglar för 2249kr [som ett micklem utan strasspanband skulle jag säga]  En läsare skrev till oss att det INTE ingår ett trasspannband. Alltså gör Ps fel med att visa tränsen i strasspannband.

Så i slutet av det hela tror jag inte alls det är så stor skillnad som alla säger. Detta är då min personliga åsikt, du får tycka EXAKT vad du vill om hur det ser ut och så vidare. PS tränset är i slutändan dyrare, [kan det vara pannbandet?], så egentligen är det väl skitsamma vad du köper. Gå efter vad du tycker är snyggare när det endå ger samma effekt.

ALLA HAT KOMMENTARER OCH ÅSIKETER FÖRDA PÅ ETT OTREVLIGT SÄTT TAS BORT. DETTA ÄR, SOM JAG SAGT 100 GÅNGER OM, MINA PERSONLIGA ÅSIKTER. ALLA HAR RÄTT ATT TYCKA VAD DEM VILL GLÖM INTE DET!

På bilden har jag ringat in skillnaden på hur man spänner "mitten remmen" Och likheten på hur man spänner "snokremmen" Har även tagit bilder som inte är fotade hos någon hemsida för att visa hur "vi" i vardagen spänner tränsen och inte gör det så perfekt som de på produktionsbilder gör. OBS! Menar inte att alla ryttare spänner slarvigt men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

 


Mathilda    •  

Jo det är stor skillnad eftersom PS tränset sitter åt eller hur man ska förklara, de klämmer på hästen. Medans med Micklem som jag själv har så får du in hela händer överallt eftersom det sitter så löst och inte trycker på hästen någonstans :)

Svar: Beroende på hur hårt du spänner det, som med alla andra träns. Sen ska det inte sitta för löst heller för då kan du ju lika bra rida i grimma eller? I formen är sidostyckena så lika man kan komma utan att vara identiska om du tittar på det gröna jag ritat. Där är den större skillnaden om man inte jämför med mittern remen och var den spänns :) http://cdn2.cdnme.se/3941303/7-3/tdfsdfaefaer_52bddb9cddf2b32c8566d765.jpg
Sharon Eden America Hajny

Mathilda    •  

ps sitter under ganaschen vid nerverna medans micklem sitter på ett annat ställe där de inte finns lika känsliga nerver och lika tätt vilket också är bra och en stor skillnad som märks på hästen. Tycker PS tränsen är på tok för lika de vanliga tränsen och de är väldigt klumpiga de jag har sett tyvärr :/

Svar: Ja som sagt sa ja ju också det, det är inte säkert att det märks på hästen. På din häst kanske det inte hade gjort det medans det hade gjort skitstor skillnad på någon annan eller hur? Sen att dom är LIKA är ju en annan grej, det finns mycket som är lika varandra men stor skillnad i slutet. Okej om du tycker de ser klumpiga ut, har ju själv inte testat ock smaken är ju som baken ;)!
Sharon Eden America Hajny

Mathilda    •  

Nej självklart sitter Micklem fast men väldigt löst på de ställena där det finns känsliga nerver :)

Svar: Ja jag förstår ju att det sitter fast men jag tror inte tillverkarna av det menar att man ska ha händer mellan dem haha ;) Men som sagt hur hår man spänner dem har ju inget med formen på tränset i seg att göra. Jag kan ju dra åt ett micklem och spänna ett ps löst, jag tror du förstår hur jag menar. Det handlar alltså inte alls om hur hårt du spänner det utan var du spänner det och jag är mycket väl medveten att de spänns på olika ställen. Det skrev jag ju i inläggen. Ps tränset är som sagt något som faller mig mer i smaken =)
Sharon Eden America Hajny

Zara    •  

Känner att jag måste försvara PS lite här. PS är, tillskillnad från Micklem, utformat tillsammans med veterinär för att INTE trycka på nerver (Micklem är designat av en "coach", typ tränare). Har därför svårt att tro att nosgrimman på Jump Off skulle trycka på nerver :)

Nackstycket på PS-tränsen mycket, mycket bredare än Micklem. PS-nackstyckena är typ 5-6 cm på det bredaste stället som är mitt emellan öronen för att jämna ut trycket. Micklem har mycket smalare nackstycke.

Ang. priset så kostar Jump Off 2249 UTAN blingat pannband. Det får man köpa till separat, men tyglar och ett "vanligt" anatomiskt format Click It-pannband ingår.

Att Micklem skulle vara tillverkat i ekologiskt läder hittar jag ingen källa på... PS of Sweden har däremot sin indiska fabrik där allt läder är ekologiskt framställt (från levande djur till slutfinish av produkten) och företaget ser även till att det inte är något barnarbete utan schyssta arbetsvillkor samt löner i fabriken. PS of Sweden står även med på Djurens Rätts Pälsfria Lista. Hur bra är inte PS?!

MEN med detta sagt vill jag inte klanka ner på Micklem, det funkar säkert också bra, men JAG väljer PS tusen gånger om! Helnöjd med deras produkter :) Dock är jag lite sugen på att prova ett Micklem på min häst, men tror det får bli senare efter jag köpt mitt andra PS-träns hehe...

Det här är dock inte något som är speciellt riktat som någon form av kritik mot dig eftersom jag ser ovan att du i princip bestämt dig för PS. Jag tänker mer på övriga som funderar mellan Micklem och PS. Hoppas du blir nöjd!

Svar: Nej som du säger tycker även jag att PS är bättre, vet redan att de är frammställda tsm med vet och det skrev jag. Skrev även att det är miljövänligt, kan dock inte skriva allt det du skrev om fabrikerna och sådant för det orkar inte så många läsa - visste alltså om det själv. Det med pannbandet gör isåfall sidan det väldigt otydligt med, nästan så man vill maila dem och klaga lite. Men tack för att du sa det, ska genast ändra det i inlägget! =)
Sharon Eden America Hajny

Mony    •  

Jag har ett sådant träns från PS och tycker att det fungerar bra, micklem har jag aldrig testat och kan därför inte uttala mig om vilket som är bäst. Jag kan däremot tipsa om att köpa PS-tränset på en mässa(tex gbg horse show) då de brukar sänka priserna. Jag köpte mitt för 1700kr om jag inte minns helt galet och det var på Borås hästmässa :)

Svar: åh det är ju smart! tack :D
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?