Rygga och framdelsvändningar

¦ Andra Hästar , Surprise , Vardag
Var i skolan, åkte till stallet, red osv...
 
Idag stog det dressyr på schemat. Fixade henne snabbt och sen gick vi ner i ridhuset. Skrittade fram och travade fram på långa tyglar och hon gick fram bra. Började jobba henne lite i skritten med basic övningar som volter, tempoväxlingar, halter, övergångar m.m ni vet. Hon kännde väldigt bra i båda varven och sökte sig ner i en fin lång och låg form i båda varven. Sen började jag trava och övade på samma som i skritten. Hon var framme för skänkeln och lyssnade jättebra på min röst samt sökte sig ner i en lägre form. Tog sedan lite galopp i båda varven men som vanligt går galoppen sådär då den är för stor för ridhuset och jag har svårt för att sammla upp henne, men det gick endå helt okej i galoppen.
 
Medans vi tog en skrittpaus och så bestämde jag mej för att öva på att rygga henne och göra framdelsvändning - två saker hon inte har så stor koll på alls. Började med att öva på ryggningarna. Det gick inte alls bra i början och hon gjorde några konstiga piruetter istället. Men för varje gång gick det liite bättre. När vi övat på det i kanske 10 minuter, med lite trav - halt - rygga - trav osv så gick jag vidare med framdelsvändningen. Den var också väldigt klurig och det blev nån konstig piaff istället. Hon hade väldigt bråttom i vändningen så det var lite svårt att få henne att ta ett steg i taget. Pratade vääldigt mycket med henne idag haha förklarade varför man ska ta ett steg i taget när man lär sig nya saker men vet inte om hon fattade... Men men efter lite övning i skritt så gjorde jag lite som innan trav - halt - framdelsvändning - trav osv. Hon blev allt duktigare! Sen tog jag lite galopp igen för att hon inte skulle tröttna på en övning. Sen repeterade vi ryggningen nån gång och sen körde jag ihop allt till en övning. Framdelsvändning vid C - trav - halt vid X - rygga 3 steg - trav ut i andra varvet - framdelsvändning vid A och sen bytade jag varv. Hon blev faktist riktigt duktig på både ryggningen och framdelsvändningen tillslut! Tog lite galopp igen i båda varven och sen så travade och skrittade jag av. Även första gången jag red i en hel timme i ridhuset själv haha x)
Halt trött ponny efter ett dressyrpass idag :')
 
Sen red jag Zwier en kort stund då jag hade tid över och han får sällan röra på sig speciellt mycket... Kan väll säga att lillen hade gått om krut i benen x)











Kom ihåg mig?