Åsiktsinlägg - Att vara för stor för sin ponny

¦ Sharon , Åsikter
Som alla andra åsiktsinlägg är detta inte riktat mot någon specifik person. Detta är MINA åsikter, dela göärna med dig av dina om du gör det på ett trevligt sätt. Jag respektarar vad du säger om du respekterar vad jag säger.
 
Fick en kommentar och jag tog inte illa upp eftersom denne person får tycka vad den vill: "hur känns det att ni är för långa för soppan?"
- Vi är inte förlånga för henne, punkt slut. Detta är inte för att verka "det här och det här" utan inse faktum, vi är vid magen på henne, då är vi inte förlånga.
 
Nu till inlägget.
 
Enlig mig, så är man för stor för sin ponny när hela ekipaget hamnar i obalans. Alltså att hästen vinglar lite fram och tillbaka, vägra gå och sådant, eller när ryttarens sits försämras, dvs. hälen hamnar fel, framåtlutane osv.
 
Bildligt talat är du förstor för hästen (enligt mig) när dina ben är vid knäna på hästen. Barbacka för att tilläga. 
 
Ex: Min kompis är 170+ (?) och i somras satt hon på en b-ponny, 115cm hög och hästen ville inte gå frammåt. Detta gjorde vi för att testa hur hästen reagerade, vi alla visste alltså om att hon var för stor för hästen och hon har aldrig ridit den förutom den gången då hon satt på max i 2 minuter. Detta är en av mina bästa vänner och jag hoppas att hon inte tar illa upp efter detta.
 
Samma häst hoppar (max 50cm), galopperar, bockar (han bockar med mindre ryttare som kräver något av honom också, det är inget fel på hans rygg) och busar med mig (159) och min Gabbi (162), vilket betyder att där någonstans går gränsen. Senast jag red denna på ponnyn var 31 Dec och under hela året har jag inte ridit honom mer är 10-12 gånger max. Alltå är detta inget som händer ofta och hästen visar inte att detta på något sätt skulle störa den. Rider som sagt endå inte honom alls ofta.
 
Soppan är 136 i mkh alltså är hon betydligt mycket större. Dessutom är hon robust i sin kroppsbyggnad och tar ABSOLUT ingen skada av oss på ryggen. Vi är defenitivt inte för långa på henne, varken barbacka eller med sadel. Med sadel är vi vid magen, och barbacka har vi fötterna precis under. 
 
Jag känner flera personer som rider c-ponny och är längre än mig och ingen av dem är förlånga trots att det bara är 2-3cm skillnad på hästarna. 
 
Dessa kommentarer får man oftast av folk som redan vuxit ur ponnyer eller som själva har fått sånna kommentarer, detta vet jag av personliga erfarenheter. Tyvärr måste vi också inse att idag är majoriteten av de ponnyryttare som rider "för stora" för sina ponnyer. Då större ponnyer är större måste större ryttare rida dem för att kuna få dem att arbeta rätt och även kunna kontrolera dem vid olika tillfällen. 
 
Alla människor är olika långa, och om vi nu bortser från kortväxta skulle åldrarna för hästar enligt många förmodligen se ut såhär:
 
A-ponny: 1-5år
B-ponny: 6-8år
C-ponny:9-11år
D-ponny:12-14år
Häst: 15+ år
 
Såhär ser det ju inte  för fem öre ut i den riktiga världen (där utanför datorskärmen, ni vet?) och därför måste vi inse att folk kommer vara lite förstor på sina ponnyer och vi måste också förstå att kommentarer om längd inte kommer göra dig själv kortare och ännu mindre så kommer "den förstora ryttaren" sälja sin ponny och gå över till en större.
 
Ett litet tillägg från samma kommentar också: "försöker inte mena något illa då ni inte är över viktiga eller så vilket ni nog förstår men att ni är ju under magen på henne i hoppläder." 
Eftersom du syftade på den senaste hoppfilmen, skrev Gabbi tydlig i föregående inlägg att hon hade haft förlånga läder och hon visste om det, så kolla upp fakta innan du kommenterar!
 
Vi kommer alltså inte göra oss av med Soppan efter detta inlägg och planen för er som undrar är att vi ska ha henne i 3 år framöver. Då ingen av oss längre växer är detta inget problem och absolut inte för dem som inte sett oss som ett ekipage i verkliga världen!
 
Bilderna är tagna i lite olika vinklar så jag ser kortare ut på barbacka bilden, men om ni inte har synproblem tror jag endå ni förstår i princip hur "för stor" jag är på Soppan.
 


Ester    •  

Hahaha direkt när jag läste det "Enlig mig, så är man för stor för sin ponny när hela ekipaget hamnar i obalans." Osv så tänkte jag oooh de borde ta mig och zwier som exempel då! Så nej jag tar inte alls illa upp hahah ;) <3 och ni är inte långa alls ju! Läst någonstans i en bok att en tumregel är att sålänge det är mer eller mindre 20 cm skillnad på häst och ryttare så är det absolut inga problem. Sedan när man börjar bli 30-40cm längre, kanske då borde man börja tänka på balansen. Så ja ni kan gott växa en 5 cm innan balansen ens behöver komma på tal tycker jag :3

Svar: Hahah ja :DD <3
Sharon Eden America Hajny

Anna    •  

Kan va att jag har fel men på MCR säger dem att åldersgränsen för B-ponnyn är 13 år.Rätt?

Svar: Det brukar vara så ja :)
Sharon Eden America Hajny

Clara    •  

Bammmmm där satt den ju! Sen är inte soppan fullt musklad än rätt långt ifrån eftersom hon dessutom inte kunnat jobba ordentligt med ryggen eftersom den varit spänd. Så jag menar när hon blir biff då kommer dem som kommenterat ändra sig det är jag rätt säker på. Det är likadant på Spirit när hon var fett omusklad då såg man lite längre ut men sen när hon var biff tyckte jag det såg normalt ut så ni har helt rätt! :D <3

Svar: :DDDD:DDDD:DDDD:DDD Jk'Men ja personene är nog lite ****
<333
Sharon Eden America Hajny

Adelina    •  

Precis och exakt, jag håller med dig i VARTENDA ord du skrev!
Själv avskyr jag när folk skriver så, det är fett okänsligt och elakt! Om man tycker att ni är förlänga på soppan så är väll Pippi Långstrump för stor för Lilla gubben.
Inte bara att ni inte är för långa, soppan TRIVS med er på sin rygg. Jag tror att hon ibland kan kämpa lite extra ett rispass bara för att få er två glada. Dessutom!
Man KAN vara lång. Såg för några månader sedan en tjej som VANN en större Dressyr tävling, hennes fötter var över halv vägs ner till knäna. Dressyr är en sport där allt ska "sitta" tror att dommarna även skriver om man är för lång på sin ponny men ändå så vann hon, trots sin längd. Så bara för att man är lång ska man inte ge upp! Som du skriver, om inte hästen eller liknande reagerar på det, så behöver du inte oroa dig!
Kram

Svar: Precis!! :D <3
Sharon Eden America Hajny

Janna    •  

Tävlade min bponny upp till LB i hoppning utan problem fram tills våren 2013, då var jag 160 cm lång och hon är 129 i mkh. Sånna som påpekar andras längd har, som du skrev, antagligen växt ur sin ponny ;-)

Svar: Ja, precis :))
Sharon Eden America Hajny

Linnea    •  

Jag håller med till en viss del, min kompis är 13 år väger runt 40kg och är typ 147 kanske och rider min a-ponny som lätt tar 55-60 kg (jag har ridit den några gånger och jag väger 58 kg)
Jag tycker att det är bara balansen som spelar roll. Och om sitsen förändras som ni skrev:)

Svar: precis =)
Sharon Eden America Hajny

Sanna    •  

Håller med er, men längden är bara viktig för att hästen ska kunna hålla balansen, vikten på ryttaren är det viktigaste. Man ska inte väga för mycket, hästen kan då få t.ex problem med ryggen, ännu mer obalanserad, inte orka osv.
Så jag skulle säga att viketen är vintigast då längden bara påverkar balansen och vikten påverkar typ allt! :)

// Sanna

Svar: håller med =)
Sharon Eden America Hajny

Lovisa    •  

Jag som är 153(?) nått sånt 15 bast brukar få rida de mindre ponnyerna. Hade en shettis som jag hjälpte till med innan hon skulle säljas som var 115 hög. Ägaren sa att det var okej, jag var lång på henne men efter som det bara var 2 ibland 3 gånger i veckan så gick det bra. Nu har jag en maxad C ponny (140) som när jag rider med sadel är nästan kort på, stigbyglarna går precis under sadeln och i dressyr är jag 4-5 cm längre. Barbacka blir de betydligt mer men då är jag på magen som er.

Jag tycker inte ni är förstora på er ponny. Min kompis som har en D-ponny 142 rider en skolhäst 145 och på sin egna ponny ser hon lång ut men på den andra som ser precis lika dan ut så är hon inte det. Förlåt för jag har berättat mer pm mig än er men nu har rätt med att ni inte är för långa. Så länge ägaren säger att det är okej så är det ju bara att köra :)

Svar: ägen låter mig rida ännu mindre hästar ahah så men tack =)
Sharon Eden America Hajny

Anonym    •  

Ni e nåt för tok för stora på c-ponnyn- dock tkr JAG inte att ni har rätt att säga att ni passar på ponnyn? Om man tar en helt normal bild på er o soppan ser ni ju liiite för stora ut, och som ni själv har skrivit innan kommer ni alldeles strax växa ut c-ponny helt o hållet, vilket gör att det är ganska uppenbart att ni inte kan passa c-ponny perfekt nu..? Bra inlägg o de skriver de väl, men har mina egna åsikter somsagt ;) Ville bara tillägga att för dig "så är man för stor för sin ponny när hela ekipaget hamnar i obalans. Alltså att hästen vinglar lite fram och tillbaka, vägra gå och sådant" för mig är det ett sista nödrop som säger STOPP. När er vän red B-ponnyn sa han "NEJ STOPP" med är blir det väl mer ett ; eeeh hallå vill du att JAg ska galoppera med DIG?!! Okej då....... o så busar han iväg? // johanna

Svar: Vi växer inget mer så vi kommer knappast kunna växa ur henne då. Vi är defentivtivt på gränsen för c-ponny men vi är inte för stora för henne. Hur menar du det sista? Han busar iväg med oss för att han inte får busa iväg någon annan stans. Galopperas knappt av dottern som rider och gör på det sättet av med energin istället. Vi rider som sagt inte han ofta, inte ens en gång i månaden :)
Sharon Eden America Hajny

Anonym    •  

inte* heh inte "nåt"

Ebba~Popeye    •  

Asså vissa är sjukt f*cking omogna ..
Ni/du kanske ska följa med Gabbi o Sharon och kolla när dem rider soppan..? För att dem är en bra längd på Soppan. Dem har sina skänklar på rätt ställe osv. Det kanske inte syns på bild men i irl ser det bra ut! Ägaren till Soppan är faktisk duktig osv och har nog bra koll på om dem är förstora Elr inte! -.-
Ni har inte en andledning att kommentera taskigt till S & G för dem har nog inte gjort er/dig ett skit. Jag vet vissa som väger kanske väger 20 kg och är kanske 15 cm längre än G & S o rider liten b.. Ingen är på hen men ni ska blanda er här PFFT gräv ner er..

Svar: Åhhh älskar dig Ebbihs :") <3
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?