Perks of being a ryttare

¦ Gaby , Åsikter
Just nu i hästvärlden är det väll väldigt inne med att rida och ha hästen så naturlig som möjligt. Den ska helst gå barfota, ridas bettlöst och gå ute så mycket som möjligt. 
 
Gör man tvärt om, har skodd häst, rider med bett och har inte hästen ute så mycket dagligen. Då vet ni, då ska alla som gör "rätt" börja snacka om att det är blabla hit och blabla bla dit. Nu är det väll så att säker 80-90% av Sveriges befolkning med häst gör "fel" alltså har skor och rider med bett osv. Jag förstår inte riktigt hur mycket man måste pilla med att alla ska göra "rätt" och hela tiden leta upp mer fakta om att barfota är bäst och att rida bettlöst är bättre. Jag tror (och hoppas) de flesta är medvetna om att både skor och bett är onaturligt för hästen och därför är bettlöst och barfota bättre, lika så att de rakas och har täcken, eller att de änns fodras med kraft osv. Jag blir så trött på att folk som tror sej rida sin häst bättre sedan verkligen måste försöka få alla att förstå det även fast jag tror att de redan vet.
 
Grejen är ju att jag tycker det är minst lika mycket rätt att ha en skodd häst än en barfota eller att rida med bett eller att rida bettlöst för om det nu hade varit så fel hade väll inte majoriteten gjort "fel"? Sen är det detta med att alla ryttare "vill sköta andras hästar" och alla vet vi ju att det stämmer eller hur? Men erkän, hade det inte varit mycket skönare om att bry sej om omvårdnade om sin häst och slippa få massa påhopp om ditten och datten i hur du väljer att ta hand om hästen. Såvida det inte är olagligt på nått sätt kan du inte ändra den personens sätt att hantera hästen. Jag personligen var väldigt mycket "ta hand om andras hästar" men nu vet jag bättre och tar hellre bara hand om Soppan än att lägga mej in i andras omvårdnad om häst. Såklart är det svårt att inte fråga varför de gör si och så när man gör annorlunda än en själv. Det är skillnad på att komma med tips och "så kan du inte göra, det är fel" bara för man har olika sätt att göra det på. Precis samma sak gäller skor, rida med bett, klippa hästen, låta den äta enbart hösilage osv. 
 
Såklart man får leta fakta om "varför man inte ska sko sin häst" osv och sedan dela med sig och säga vad man tycker men att hela tiden predika om det tycker jag är överdrivet. Så naturligt som helst för hästen är ju alltid bäst men det är ju inte olagligt att rida med bett och sko hästen så varför inte lägga det åt sidan och låta varje person själv anse vad som är viktigare och gör som dom vill.
 
Som alla vet är ju Soppan skodd och rids med bett. Jag tycker inte det på något sätt är fel även fast jag vet att barfota och bettlöst är bättre. Soppan är skodd för att hon hade ont i hovarna och slipade ner dom för fort. Allternativet hade varit att köpa barfotaboots men eftesom det var nödfall åkte skorna på. Nu ser jag ingen annledning för att ta bort dom då hon skulle slipa ner dom för fort igen. Sen rider vi på rakt gummibett som jag inte heller anser är fel alls. Ja det är onaturligt att hästen ska ha ett bett i munnen men att den står i box är inte heller deras naturliga miljö. Nu kommer säkert många fråga sej "men om hon nu så säkert vet att bettlöst är bätre varför rider hon endå på bett?" Helt enkelt för att Soppan inte funkar på varken hack eller sidepull. Och eftersom inte det är nått konstigt att rida med bett så får det vara.
Tänker inte heller därför fråga er vad ni tycker är bäst för det gör inte så att jag på nått sätt kommer ädra mig eller att de kommer hjälpa er att skriva ut det och helt enkelt för att jag inte har nått behov av att få vet det.
 
Precis som alla andra åsiktsinlägg är detta min åsikt och ni får tycka vad ni vill. Onödiga kommentarer om att "bettlöst är bättre för att.." jag vet att det är bättre ni behöver inte säga det hundra gånger. Sen vet jag även att minnst en av mina vänner kommer känna sig utpekad här men så är inte fallet alls. Precis lika så vet jag att inga av motargumenterande inlägg är riktade personligen mot mej.Detta är riktat till alla som hela tiden vill få andra att tycka bettlöst och barfota är bättre osv. För alla kan väll endå hålla med om att det finns way många fler inlägg om varför man ska rida bettlöst än med bett.











Kom ihåg mig?