en bra rubrik?

¦ Andra Hästar , Stallet , Surprise , Vardag
Igår var första dagen på praktiken. Roligt och så, Sharon har ju berättat redan.
 
Åkte till stallet efteråt och hade markarbete med Soppan. Lite galoppbommar som hon skötte galant, lite mer framåt om man kommer till bommar och sånt faktiskt.Blev något arg på henne för hon genade hemsk mycket genom hörnen i galoppen (när vi inte plockat fram allt) annars skötte hon sig. Hade även bommar i en solfjäder och hon brukar verkligen ta i där men igår var hon lite loj och tyckte inte hön behövde arbeta tydligen. Hade lite travbommar och förhöjda men både Lise och Soppan rev hela tiden och vi orkade inte hoppa av och sitt upp igen så när de alla hade trillat så travade vi över dem och nöjde oss.
 
Blev körd hem och kollade SPN hemma!
 
Idag var det upp tidigt igen och iväg till KRF. Bussen var försenad så kom ca 30 minuter försent.... Annars så skulle vi kolla alla shettisarnas ben och tvätta dem och se om de hade mugg. Efter ett missförstånd när alla hästar kommit ut skulle de in igen så hjälptes åt att samla in dom. Kan faktiskt säga att jag är glad över hur vår hage ser ut, KRF's hästar har HELA benen leriga + magen och shettisarna kan inte gå ut för de sjunker ner så långt i leran. Ska man gå i den får man lera upp till knäna. Så jag är tackas för vår hage! Kom ingen vart på att tvätta shettisarnas ben för de var så leriga och hade långt hovskägg så blir fortsättning på det imorgon. Fixade muggen på Diana och kollade Be Image ben om hon hade mugg. Sen fyllde vi vatten till alla hästarna som tog oss ett bra tag. Efter det testade vi om vi kunde rycka Toscas man men utan ryckkam gick det inte. Tog lunch ocg efter lunchen red vi vars en ponny!
 
Jag red en D-ponny som heter Viva. Riktig surtant i boxen men i ridningen blev hon ganksa trevlig. Hon hade lite mer tempo och egen motor, lite gunghäst-aktig när hon inte jobbade i form i början men efter mycket lösgörande blev hon riktigt fin i traven. Galoppen var hon lite lustig i för hon drog upp huvet, sänkte ryggen och började göra massa byten.... Visste inte hur jag skulle rida henne där riktigt men märkte efter mycket testande att sitta och bara hålla var lösningen för att hon inte skulle göra massa byten. Lite lustigt men så fort man tog lite i tygeln i galopp började hon byta och bara studsa så jag flög ju hejvilt på henne... Så tillslut fick jag till nån volt med en galopp så nöjde mej där. Travade och skrittade av och fixade ordning dem. Kollade allas hästar vatten och fyllde upp de som behövdes och sen smörjde vi några träns innan vi stack hem!
 
Nu när jag vistas med ridskolehästar märker jag hur stor skillnad det är mellan de och Soppan. De flesta av KRF's större ponnys och hästar (tyvärr) är hemskt sura i boxen. De har alltid nån lite olat eller slänger hemskt med huvet i ridning, kan inte stå still eller vill inte bli fångad. Det får mej att inse hur uppfostrad Soppan är, vi accepterar inte att hon trippar runt när vi fixar med henne, att hon går när vi sitter upp, inte vill bli fångad i hagen, surar i boxen eller kastar med huvet när man rider. Har Soppan en vana eller olat vi inte gillar tränar vi bort den så fort som möjligt, ridskolehästar (KRF's hästar för att inte dra alla över en kant) skiter ryttarna och ridlärarna nog lite i om hästen gör lite som den vill bara ingen kommer till skada tråkigt nog...
 
Hemma nu och har hunnit åta mellanmål, tvätta håret och diska! Och nu när jag ser hur långt inlägget blev ger jag mig själv en lite applåd hihi.
Viva!
 
 











Kom ihåg mig?