att rida utan hjälm

¦ Gaby , Vardag , Åsikter
Längesedan jag skrev någon form av åsiktsinlägg och häromdagen red jag utan hjälm så kan ju skriva några rader om det.
 
Vi kan börja med att det inte är mot lagen att rida utan hjälm på hemmaplan. Så tekniskt sett gör du inget fel alls. Det är mer vad man har för personliga åsikter. Många tycker ju inte man ska rida utan hjälm och sen finns det jag. Har inget alls emot andra som rider utan hjälm och kan hända att jag osså gör det ibland. Mamma tillåter oss att rida utan hjälm (fast gör det väldigt sällan) så vid vissa tillfällen (när man bara ska skritta eller inte orkar hämta hjälmen eller kanske ta fina bilder) rider jag utan hjälm. 
 
Den största anledningen varför de flesta inte tycker man ska rida utan hjälm är ju såklart säkerheten. Och håller iof med för hjälmen skyddar skallen vid fall om du hamnar fel. Jag kan faktiskt erkänna att jag trillat av en bockande häst utan att ha haft hjälm på mej och landade utan att skada mig. Känner Soppan så pass noga så ser ingen fara i att rida utan hjälm på henne. Då säger alla "de är flyktdjur osv de kan bli rädda" japp stämmer ju helt klart men i en paddock där jag ridit henne tusen gånger och jag vet exakt vad hon blir rädd för i området känner jag för att kunna riskera de få procent som finns att riskera i att trilla av och skada huvet. Att rida utan hjälm tycker jag alltid ska vara upp till en själv och sen att andra kan rekomendera hjälm men ingen ska kunna tvinga dej. De äldre i vårt stall ogillar när man rider utan hjälm medans alla yngre skiter i det. Klart man får konstiga blickar och väntar sig kommenterer om det men vissa är bra på att ta hand om sig själva! Normen av alla rider ju med hjälm och man sticker ju ut i mängden om man rider utan. Så enligt mej ang att rida med eller utan hjälm är HELT UPP TILL en själv!
Häromdagen när jag red utan hjälm eller något alls. Min kompis var med och när jag först hoppade upp på Soppan så ville hon kommentera något så red snabbt iväg och visade att jag litar på min häst att hon ej gör något. 
 


Anna-Sara    •  

Håller med dig till 100%
Varför ska alla bry sig om vad man gör och inte gör..?
Jag tävlar inte eller nåt sånt utan jag bara rider hemmaikring och jag har aldrig hjälm, och då rider jag ändå mycket i skogen. Jag tycker det är en helt annan frihetskänsla utan hjälm!
Fråga någon som är jättenoga med hjälm när de rider om de använder cykelhjälm också, antagligen svarar de att det inte är samma sak så det behövs inte på cykel... Men då kan jag tycka att det är lika farligt bland andra trafikanter som man inte vet vad de gör..!
Skönt att se en blogg där någon annan tänker lika som jag :)
Förresten, jag använder inte öronproppar när jag är på konsert eller skjuter lerduvor heller. Ha, smaka på den alla säkerhets tänkare där ute :p

Svar: Eller hur, bara mind your own buisness liksom.. Angår väl inte alla vad man själv väljer att göra? Annvänder inte heller öroproppar eller så på konserter haha
Sharon Eden America Hajny

wilma    •  

jag håller helt med om att det är upp till en själv om man vill använda hjälm eller inte. Men även om man känner sin häst jätteväl vet man ju faktiskt inte om den snubblar och går omkull i nästa seg den tar. Och har du inte hjälm då så kan det gå illa..










Kom ihåg mig?