The Maldives

¦ Natur , Sharon , Vardag
 
Hiya huns!
 
Nu har vi kommit hem från en väldigt händelserik resa! Mamma, Gaby och jag har ju som sagt planerat en semester ett tag, och det blev lite av en studentpresent av mamma till oss också. Vi valde Maldiverna av anledningen att det var landet med högst vattentemeratur under den perioden vi ville resa, men såklart har öarna massor man vill se och uppleva också. 
 
Med ett ord så var resan varm. Värme, värme och ännu mer värme. Solen stod på konstant och det var upp mot 40 grader varje dag. Till och med vattnet hade hela 37 grader ett par gånger och det var inte alltid ens svalkande att ta sig ett dopp. 
 
Men, denna drömresan fylld av palmer, turkosa hav och exotiska fiskar bar med sig en hel del annat också... Vi brännde sönder oss första dagen och det (bland annat) ledde till att jag blev sjuk. Fick någon kombination av värmeslag och solsting och blev sängliggandes på hotellet tre dagar och det förstörde för mig ganska mycket. Åt ingentig för min mage drog upp det igen och jag var helt slut av värmen. 
 
Vår andra dag på semestern hade vi bokat in en sex timmar lång båttur där vi både skulle fiska, snorkla med valhajar och även bland korallrev och vattensköldpaddor men det slutade inte alls som det skulle. Gaby började med att kräkas av illamående och bara någon timme in fick jag total panik och kunde inte känna mina ben eller armar så vi fick åka tillbaka i full fart till ön där vi uppsökte läkaren och det var från och med då alla mina sjukdomar började. Mitt imunförsvar sjönk troligtvis helt drastiskt när jag hade full panik och solstingen och värmeslaget tog hela mig med sig. Men jag har nu lärt mig att små båtar inte är min grej och det gör absolut ingenting för jag är lika glad på grundare vatten. 
 
Medan jag låg hemma och var jsuk så snorklade Gaby och mamma en del och de åkte även ut på en tur till för att kolla och simma med valhajarna. Men det får Gaby berätta mer om sen! 
 
När jag sedan blev frisk, mot onsdagen eller så, så gick vi och snorklade på lite djupare vatten vid hotellet och vi badade även lite i poolen samt att jag kunde njuta av de goda buffeérna igen, hahha. Mat är ju faktiskt livsviktigt...
 
Den 24 timmar långa resan dit gick helt felfritt men tillbaka så började Gaby klia på hela kroppen och var tvungen att be om tabletter på planet som gör att kliandet dämpas. Hela detta blev en stor, överdriven prosess som ledde till att hela sällskapet fick förtur på alla pass och säkerhetskontroller resten av resan (vilket såklart var skönt) men vi fick även beöska läkare på flygplatserna vi mellanlandade på.
 
I helhet så har detta alltså varit både en underbar och en lite tristare resa för min del, men jag och Gaby är båda tvärsäkra på att vi båda vill tillbaka! Vår serivötr var jättetrevlig och så gäsvänlig, och guiden som höll i aktiviteterna också, han tog oss till och med på privata rundvisningar av ön och vi gick in och kollade hur allt fingerar med reningen av saltvattnet, avfallet och hur energin tillförst till hotellet! han tog oss även på en rundtur i deras "nature park" var han berättade om alla träd och växter samt sa åt oss att smaka en massa olika frukter som vi aldrig sett förr!
 

Just nu håller jag på att redigera alla bilder, som jag ska lägga upp med jämna mellanrum, men jag är jättetrött för vi har rest i strax över 26 timmar och jag har fått ty 3 timmars sömn.. Och så vill jag kolla ikapp mina serier såklart, och njuta av mitt enga, underbara rum.
 
Ska också göra en GoPro video som vi delar här! Imrogon ska vi till stallet till vår kära häst, och sedan måste vi tillbaka till skolan som dragit igång för de som inte lyxade till det för sig!
 
Smakprov!











Kom ihåg mig?