När arbetar hästen rätt? Ryttarens sits?

¦
Det är ju ganska lätt att mista sig när hästen jobbar i form och när den verkligen jobbar i form. Själv tycker jag fortfarande det är lite klurigt att få Soppan att arbeta rätt men under är lite tips på hur du vet att det är på rätt väg till den korrekta formen och hur en bra sits ska se ut hos ryttaren!
 
Ush haha passade på att "rättade" till min sits med.
 
Hästen
Lodlinjen: Hästen huvud ska vara rakt som efter lodlinjen (gröna sträcket vid huvet). Oftas går de bakom lod (mulen bakom lod) eller så går de framför lod (mulen över lod). Många tror att de bara är detta som räknas för att hästen ska gå i form men det är det inte. Många ponnysar med oerfarna ryttare brukar gå i en "fuskform" och då böjer de bara in huvet men gör inget av det andra som krävs.
Undertramp: Dessto mer hästen trampar under sig dessto bättre är det. Många hästar springer ju runt med små korta steg istället för att sätta dem ordentligt under sig. 
Arbeta med ryggen: Hästen ska även arbeta med ryggen. När de höjer ryggen så arbetar dom med den. Det är känns inte alltid men om de har lite lyft svans så arbetar de också fint med ryggen.
Sen finns det ju olika slags former som hög och låg form och det beror ju på vad man vill träna hos hästen. låg form är mer ansträngande för dem och används mest för att bygga rygg-och rumpmuskler. Den högre formen (Soppan går i hög form på bilden) är inte lika krävande av hästen.
 
Ryttaren Usch
Sits: Ja, jag sitter ju inte i en korrekt lodrät sits (axel-höften-hälen) utan lutar mej tillbaka förmycket, hela foten kommer för långt fram och jag sitter inte helt bra i sadeln. För att rätta till detta bör ja dra tillbaka min häl och räta upp mig. Min tå pekar också utåt och jag måste vänd in den mot hästens sida mer. Jag måste också höja min hand  en bit och peka tummarna uppåt. Höja min blick och böja lätt på armbågarna. Min sits är långt ifrån perfekt haha...
 
Tror jag fick med det viktigaste nu på både hästen och ryttaren!
 











Kom ihåg mig?