Vad det EGENTLIGEN kostar att ha en häst

¦ Sharon , Åsikter
Ni vet, sådär ett år in hästägandet så tänkte jag förklara hur läget egentligen ligger till. 
 
Ska du skaffa häst? Tänk över det tills du helt seriöst inte längre vill skaffa en häst (lol). Jaja det kostar en del, men asså vi snackar inte hundralappar, vi snackar tusenlappar här. Och det svider i bröstet när man väl måste lägga ut det, på något du inte kännder du får någon större nytta av. 
 
Absolut, din häst blir frisk, mår bättre och det är ju huvudsaken såkart men ibland vill faktiskt jag köpa ett par nya skor till mig själv istället för att banka på min häst ett par nya. 
 
Och skorna är inte ens det dyraste, "äter som en häst" är ju ett uttryck av en annledning. Dem äter som in i helvete, särskilt under vinterhalvåret när det inte finns något gräs i hagen. Och tyvärr är vinterhalvåret i Sverie typ 10 månader. Om man har tur, typ 9. 
 
Sen såklart, så valde min mamma att bo i Sveriges tredje största stad. Så alla stallplatser i näråmrådet kan ta skyhöga priser, som matchar de skyhöga husen vi har här. Men alla har inte skyhöga löner, så då får man banne mig stå minst 30 minuter utanför staden. Alltså minst 30 minuters enkelväg till hästen har man. 
 
Vi har i alla fall haft tur med att Soppan inte behövt åka in på klinik av någon anleding, för då hade nog jag fått åka in på klinik jag med. Av hjärtattack. 
 
Tänkte nu då alltså sammanställa lite priser på vad Soppan kostar oss, månadsvis. Sen tar vi tilläggspriser. För dem förkommer oftare än vad man vill. Nästan varje månad är det det ena eller andra. Sånt som alltid är lika kul. Och nej - tyvärr det är inte snygga schabrak en gång i månaden, det är täcken som hästen rullar i bajs med. 
 
Månadspriser
Stallhyra: 1800kr (Ingår strö, un/utsläpp, grovfoder, täckesbyten, betfor, b-vitamin, mineraler, kiselgur)
Försäkring: Ca. 450kr
Busskort: 795kr
Kraftoder: ca. 220kr
Skor: 350kr 
 
Sånna andra kostnader, ungefärliga priser
Tandläkare: Ca. 2000kr
Kiropraktor: 800kr
Vaccination (stelkramp + influensa): 500kr
Vaccination (botulism, tre tillfällen): Ca. 1900kr
Täcken: Från 600kr
Stallgrejjer ( typ hinkar, lådor och dyl.): Från 200kr
 
"De andra kostnaderna", är ju inte hela tiden såklart. Vissa månader är det ingenting alls sen nästa månad är det 34 nya saker som måste införskaffas. 
 
MEN FÖRUTOM DEN SIDAN. Så är det underbart att vara hästägare. Det är skitjobb, ilska och frustration men framförallt, glädje och lycka. 
Mina vänner, den bilden förklarar hästlivet.
 


Klara    •  

Billigt är det minsann inte skulle vilja säga att vi betalar Soppan x 2 varje månad till vår ponny..

Svar: :(
Sharon Eden America Hajny

Ida - foto & häst    •  

Ja de är ju verkligen inte billigt.. :( underbar bild dock hahah, så jävla klockren!! :'))










Kom ihåg mig?