Dressyrpasset

¦
Börjar med att säga att vi hade den svarta dressyrsadeln och sporrar idag. Sporrar därför att hon har lite väl dålig bjudning ibland, speciellt i inhägnade områden...
 
Red till paddocken då. Hade en plan med passet först men det sket sej ganska fort. Hon var väldigt okonsentrerad i början då hästarna i hagen började komma fram och då blev hon såklart nyfiken och tittade hemsk mycket på dem först... Av någon konstig anledning "glömde" jag att göra volter och sånt uppvärmande...
 
Uppvärmningen bestod av att skritta på halvlånga tyglar och trava igång med lite raskt temop med långa tyglar. Ville såklart se hur hon reagerade för sporrarna men ska jag vara helt ärlig... ingen stor skillnad. Hon var seg, och lyssnade inte alls på min skänkel eller sätet. Skulle sitta ner i traven men fick korta mina läder två gånger då de var "för långa" för när jag satt ner så flög hela stigbygeln runt om min fot.. Iaf hon kom ner lite i nån form. Red mest på fyrkanten. Sen helt plötsligt så fick hon en lägre och lite djupare form och kunnde dessutom hålla den lite längre, så det var lite kul! Övade lite på övergångar från halt-trav, skritt-halt och trav-halt. Först var hon lite seg med avsaktningen och tog emot i munnen men det blev bättre ju mer jag gjorde det. 
 
Sen skulle jag galoppera då... Hade en plan att fatta i en hörna och galoppera en långsida och sen sakta av, sammla upp henne och galoppera till nästa långsida. Men nej sa Soppan. Antingen skulle hon slängtrava hela långsidan eller så skulle hon helt plötsligt dundra in i en stark och jobbig galopp. Blev inte bättre ju mer jag gjorde det så gick över till att göra det i trav. Sen testade jag galoppen igen och då gick det något bättre.
 
Resten av passet så fick Clara vara min lilla tränare. Märket hur många brister som helst i min sits, fram med skänkel, upp med blicke, in med tån, slappna av, bak med axlarna, korta tygeln, upp med tummen, ihop med handen, rak i ryggen osv.. Red på en volt och till slut så funkade det i traven. Galoppen rusade hon iväg i och när jag skulle sammla henne så började hon slängtrava... Blev väl nån bra galopp sen bytade vi faktisk bett med Spirit så Soppan fick testa ett waterfordbet! Ingen wow skillnad men liiite skillnad. Sen så galopperade jag lite till på volten och kunde endå hålla henne i galopp minst 2 varv på volten! (låter lite för er men ganska mycket för vår potatis ehe)
 
Sen så skulle jag göra travökningar och minskningar på fyrkanten. På långsidan så var det ökand trav och på kortsidorna minskad. Till slut fick vi faktist till det heeelt okej! Till och med Clara tycker hon har blivit duktigare haha! Travade och skrittade av.
 
Bilder! (iPhone kvalité, tyvärr inga gifs då filerna är för stora för sidan..)
 











Kom ihåg mig?