Ridning och rädsla

¦ Gaby , Åsikter
Önskeinlägg av Adelina.
 
Själv har jag aldrig varit rädd för att rida direkt. Elle var lite sådär ibland men som jag tycker själv är jag ganska tuff och envis av mej vid ridning och jag tycker det är viktigt att avsluta ett pass som går som du vill. Ett tag när jag inte hoppat högre höjer ett tag var jag lite rädd för att hoppa typ över 90cm men som tur hade jag en duktig häst då som gjorde att jag fick tillbaka självforttroendet.
 
Med Soppan känner jag mej alltid säker och är man själv lugn och har bestämt sej för att klara det kommer man göra det. Om man är rädd för att rida en viss häst (på ridskolan aknske eller sin medryttarhäst eller egna kankse?) tycker jag man ska göra nått åt de så fort som möjligt. Inte bara sluta rida hästen eller sälja den utan få hjälp med att känna sig trygg med hästen. Jag skulle börja med lydnadsövningar från marken så att hästen lyssnar på dej nerifrån. Om du sedan t.ex är rädd för att hoppa med hästen för att den vägrar hela tiden så skulle jag be att få rida nån häst som är erfaren inom hoppning och hoppa den lite och sedan börja hoppa ponnyn man var rädd att hoppa. Man ska tro på sig själv och ponnyn för det är bara då det går! Tro mej det funkar. 
Sen kan man ju ta hjälp av en erfaren kompis eller en tränare osså. Ta det lugnt med att långsamt höga osv så man inte påvägen halkar ner igen, varje myrsteg räknas trots allt =)
 
Sen kan det såklart vara att du tycker det är läskigt att hoppa vilken högd och häst det nu är och då kankse inte hoppning är nåt för dej. Då är det ju bättre att satsa på dressyr och så kan man ju löshoppa hästen ibland t.ex =) Är man sen rädd för att rida helt från första början och du inte trivs med att ha ett djur under dej som har egna kännslor och kan när som helst göra som den vill kanske inte ridning är nån sport för dej. 
 
Känner man nu att hästen är helt rätt för mej och jag vill värkligen kunna hoppa denna ponnyn men jag är ju så rädd så finns det egntligen bara din räddsla som stoppar dej, och det är ju ganska tråkigt att en sån sak kan försöra så mycket för en. Börja lågt då och ta det framåt med små steg så kommer ni komma upp där en dag! Och nummer ett såklart; känn dig 110% säker med ponnyn ;D
Personligen blir jag inte rädd av att sitta upp efter en avramling men Soppan blir lätt lite misstänksam när hon vägrar och man måste sänka för att hon ska hoppa för att sedan kunna höja igen :) 
 
Tänk på:
* Känn dej trygg med ponnyn
* Tro på att ni klarar det
* Låt inte räddslan gå för långt
 
Hoppas Adelina blir nöjd nu haha ;) Länk till hennes blogg om ni klickar på hennes namn!











Kom ihåg mig?