Åsiktsinlägg - Rida med mobil

¦
Menar då såklart att leka med mobilen när du rider.
 
Alltså, när jag/vi rider ut kollar vi alltid så minst en mobil är med i fickan. Ifall när man rider ut att man skulle flyga i backen och den andra skulle behöva ringa, ni vet...
 
Men att hålla på med mobilen t.ex vara på instagram osv..? När man rider fram eller skrittar längst vägen och tar upp sin mobil och så. Jag själv tar inte upp mobilen för att mer än ta några bilder när man rider. Ute och inne. När jag rider fram inne så kan jag ibland smsa med någon bara sådär i början och inne tycker jag det är okej. Ja, hästen kan fortfarande bli rädd och du kan flyga av men du kan inte bli påkärd av en bil eller riskera att hästen springer hem eftersom du är i ridhuset, inhägnad. 
 
Ute så är jag lite mer försiktig. Dels för att jag själv tycker det är smått läskigt när tung last åker förbi så jag vill kunna hålla i hästen. Sen tycker jag ju det handlar om säkerhet. Håller du på med mobilen och har inte lika stor koll på omgivningen kan en olycka ske snabbare eller bli värre för att du inte hade koll på hästen. Om jag tar upp mobilen ute är det endast för att ta en bild och då står vi oftast stilla eller är utanför stallet. Eller för att ringa mamma eller nått viktigt samtal i slutet på ridpasset. 
 
Sen får man ju göra hur man själv vill, detta är vad jag tycker och hur jag tänker.
Att rida och lyssna på musik då?
 
När jag rider i ridhuset själv har jag det på låg volym ibland. Då är ju konsekvensen mer att jag inte hör om någon uppe i stallet ropar så får de springa ner istället. Ute har jag aldrig och kommer nog inte heller ha för att 1) jag rider väääldigt sällan ut ensam så jag prata ju med den andra 2) om det skulle komma en bil eller liknande skulle jag kankse inte höra den.
 
Själv skulle jag inte rida ut med musik i öronen alls ifall det skulle komma en bil och man skrittade mitt i vägen.
Så tycker jag =)
 
 


Anonym    •  

Har du frågat om lov innan du tog bilden?

Svar: den fanns ju på google.. men jag kan ta bort den om det stör/är någon du känner på bilden..?
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?