Åsiktsinlägg

¦
Försöker mej på ett åsiktsinlägg, enkelt tema.
 
Att rida med eller utan hjälm..?
 
Själv rider jag alltid med hjälm. Hoppning, dressyr, uterit osv. Hjälmen är ju viktig, åker du av och landar på huvet kan det ju gå riktigt illa. Och sen så får jag inte heller rida utan hjälm för mamma. Jag tycker inte heller hjälmen stör eller är tung och allra allra flesta rider ju med hjälm så det är snarare konstigare att rida utan. Men jag har ju suttit och skrittat/travat en häst utan hjälm i hagen.
 
Är det någon skillnad? Ja det tycker ju jag för dels 'rider' jag inte hästen och det är alldrig mer än 5-10 minuter. Risken för att trilla av är väll lika stor endå? Ja, till en början rider jag i grimma och styr med vikten och sätet. Blir hästen rädd har jag ingen kontroll på hästen och jag kommer antagligen inte kunna stoppa den. Har jag otur flyger jag av och landar med huvet först. Kommer det en stor last bil precis vid staketet kan ju hästen osså bli rädd. Eller så kan någon annan ponny jaga iväg den och så hamnar man mitt i ett häst-bråk. Men jag brukar lita på hästen om jag sätter mej på den i hagen. Jag gör det ju inte på en häst jag inte är 100% säker på och ifall nått händer kan man ju hoppa/slänga sej av ganska fort. 
 
Men jag rekomenderar hjälm men har inget emot de som väljder att rida utan. De får ju vara deras val.
Utan hjälm ( har en del bilder hehe, men en av dem )
Med hjälm ( ja, här har vi ju en del att välja på )
 
Vääälldigt kort åsiktsinlägg men men det är ju kind of mitt första. Får komma på ett mer udda tema nästa gång.
 
/Gabbi











Kom ihåg mig?