Allergisk mot förstora ryttare på småttinponnys

¦
Gaahhh, på en alldeles för kort tid har jag sett bilder/videor (DV och videofyme) där alldeles för stora ryttare rider på små shettisar. Och då menar jag alldelse för stora.
 
I de ena fallet så var ponnyn under inridning och tjejen som red ponnyn nådde ner till marken på tå, och både hoppade (30cm) och galopperade ponnyn. I de andra fallet var tjejen lika stor om inte större på ponnyn, och hoppade säker runt 50-60cm med ponnyn och galopperde i uppförsbackar. Jag är sååå emot att man en får tanken att rida hästen fullt ut när man är så pass lång. 
 
Reagerade i båda fallen och sa diket att de inte är bra för ponnyn och minst sagt utryckte mej starkt. Tycker det är så sjukt fel att jag nästan börjar gråta för jag tycker synd om hästen. 
Ryttarna har säkerligen varit minst lika långa som jag är på Batman (nersläppta ben osv) och jag kan bara inte tycka det är okej at rida så små ponnys då. (Jag sitter endast på han i ca 4 sekunder och skulle aldrig rida han fullt ut). 
 
Jaha, sen finns de dom som tycker vi är påtok förstora för B-ponny (Zwier syftar jag på), men ärligt talat, nej. Om ni skulle se dem som jag sett så är jag nästan perfekt på han (även fast jag är förstor för han). Och Soppan då. I början kände jag mej för lång men nu känner jag mej varjen lång på henne eller Zwier. 
Dessutom har de i båda fallen ridit barbacka, nått jag tycker är värre ifall man är förlång. Rider alltid på Zwier med sadel eftersom det är skönare för han då mina ben inte blir längre än till magen på han. Jag säger inte att jag inte är förstor för han för det vet jag att jag är, men inte förstor för att rida han fullt ut.
 
Sen kan man ju vara förstor med överkroppen med (många räknar ju bara benen..). T.ex jag tycker min överkropp ser roligt lång ut på Soppan, fast om jag sätter mig på en D-ponny där mina ben är 1dm över magen barbacka tycker jag fortfarande att jag är för lång med överkroppen.
 
Vad tycker ni om att rida på tok försmå ponnys?
 
 
 











Kom ihåg mig?