"Hur gör du dina GIFs'?"

¦ DIY , Movie Studio Platinum , Photoshop , Redigering
Fick en fråga om hur jag gör mina GIFs' så jag tänkte visa er, det går faktiskt hur snabbt som helst! Har inget screen-filming program på datorn [får väl skaffa mig ett] så får bli en bildserie och så förklarar jag i text istället.
 
Jag gör mina GIFs' i Photoshop cs6, men det borde funka på alla PS efter cs2. Det finns gratissidor där man kan göra GIFs' på nätet som IMGflip men eftersom man inte kan fixa ljus och exakta mått man vill ha och sådan lite mer komplicerat så fördrar jag att göra dem i PS.
 
1. Öppna PS >File >Import >Video frames to layers
 
2. Välj ditt klipp >behåll rutorna som är ikryssade ikryssade > tryck OK
 
3. Såhär ska det se ut nu > Lägg märke till att första "lagret" är markerat i tidslinjen längst ner på skärmen 
 
4. Scrolla vidare och tryck shift på sista "lagret" i tidslinjen för att få alla markerade [blåa] > beroende på hur lång din GIF är får du olika många lager 
 
[Alla lager ska vara markerade]
5. Håll in: Alt + Ctrl + I > Välj storleken på GIFen, jag anpassar mina efter bloggen, så tog 400 på viden och 250 på höjden [jag tar alltid höjden hälften så stor som viden + 50, alltså Widht = W, Height = W/2 blir Wx(W/2+50)]
OBS du måste ha bockat av rutan "Constrain proportions" för att kunna ändra båda hur du vill.
 
6. Håll in: Shift + Ctrl + Alt + S >Väl GIF som present > Stora siffror = Högupplöst GIF > Save
 
Så det är hur man gör. Jag har även klippt till mitt klipp jag ska använda till bara just den biten jag vill göra GIF av. Det gör jag i Movie Studio Platinum 12, men det funkar även i Windows Movie maker (windows) eller iMovie (Mac)
 











Kom ihåg mig?