Bett(löst)?

¦ Gaby , Åsikter
Åsikter om bett. Det har vi nog alla gott om. Tänte i detta inlägget skriva om bettlösa allternativ och bett.
 
Sidepull är ett bettlöst träns. Det är i princip ett träns men utan bett. Det är som en grimma fast lite skarpare. Man reglerar skarpheten genom att höja och sänka nosgrimman och på så vis sätta den där hästen är mer kännslig eller mindre känslig. Jag ser mest positiva saker med detta tränset och det enda negativa är att när man tar i tyglarna kan nogrimman flytta på sig om den inte sitter ordentligt och kan ge skav.
Vi har ridit Soppan i både grimma och sidepull. Om man inte kräver nått av henne och bara låter henne gå på halvlånga tyglar funkar det super. Problmet om man vill rida seriös och kräva nått av henne blir hon stark som en oxe. Hon lyssnar inte det minsta och bara springer. Det är precis så man får stopp på henne. Hade hon funkat på detta bättre hade jag ridit på det oftare.
 
Hackamore (hack) eller ponnyhack som de flesta nu kallar hack är ett bett med två metallskänklar i sidan och en kedja under hakan på hästen. Det är ungefär lika starkt som ett kimblewick och det är inte så jättelätt att rida på. För att rida korrekt med bettet krävs ungeför lika mycket kunspak som att rida med kandar. Det är för att man inte kan ställa hästen på samma vis och ledande tygletag blir inte lika tydliga som med ett bett i munnen. Många tycker att detta bettet är väldigt bra när de testar det på sina hästar första gången, i alla fall i början. Många av fallen efter redan några veckor märker de flesta hästarna att de inte längre har ett bett i munnen och lägger sig i handen för att de kan. Och det är skillnad på att hästen lägger sig i handen och är stark. Om du fortsätter rida hästen och den hela tiden ligger åt i handen jobbar inte hästen rätt och kommer bygga musklerna fel, speciellt där fram då den lägger mycket tyngd i bettet när den låter sitt huve vila i ryttarens hand. Det är därför många rekomenderar att inte bara rida på hack utan variera det med ett annat tränsbett så att hästen inte lägger sig i handen och lär sig att den kan göra det. De flesta vet även att man måste vara noga med hur långt ner man sätter hacket så att det inte sitter på toppen av nosryggen. Många tror att denna benbit kan knäcka av om hacket sitter för långt ner och man rycker i hästen dock är detta en myt för benet är mycket starkare än så. Det krävs mycket mer än ett ryck för att benet ska knäckas. Hacket är dessutom avsett för att ridas på med långa tyglar men få av de som rider med hack kan faktist varken trava eller galopper med lösare tyglar utan att de går för fort. Trots att jag rablat upp så mycket mindre bra med hacket är det endå ett bra bett i mitt tycke. Det är skarpt men inte jätteskarpt, det har en kedja så det finns ett stopp på det och framför allt så är det ju bra att rida bettlöst. Har du kunskap om hur du ska rida med det ser jag inget fel alls. Jag skulle även se det bättre om man varierade med ett tränsbett så att hästen inte riskerar att lägga sig i handen eller att den inte gör det allt för ofta.
Har ingen egen bild.
Soppan har vi testat på hack. Men eftersom det är så pass starkt tycker jag det är onödigt att sätta på ett bettlöst som motsvarar ett kimblewick när hon kan gå super på ett vanligt tränsbett. Hon gick dessutom inte alls bra på det och slängde med huvet mest hela tiden.
 
Förutom dessa två bettlösa allternativ finns det massa andra som grimma, repgrimma och crossunder. Men dessa två är de jag hör mest om och även dessa vi provat på Soppan.
 
Ev. skirver jag ett till inlägg ang. bett fast denna gången andra bett, t.ex sånna jag aldrig skulle sätta på Soppan eller bett jag hade velat testa på Soppan.


Clara    •  

Dock finns det ju hack utan kedja. Det har jag ju nu och då blir det lite mildare. Sen tycker jag inte riktigt det går att jämföra ett bett med bettlöst eftersom det är två helt olika saker, tryck osv.

Men det är vad jag tycker ju^^

Svar: du menar att du satt sånt mjukt runt kedjan? jag utgår ifrån att man inte rider med enbart kedjan utan klätt den med nått mjukare. var i texten skrev jag nått som har att göra med kedjan? såklart det inte går att jämföra helt med ett bett men det jag ville framföra var att det är skarpare än ett t.ex rakt tränsbett eller tredelat =)
Sharon Eden America Hajny

clara    •  

Nej mitt nya hackamore har ingen kedja dn har en läderrem istället vilket är mycket mildare. Kejdan kan nypa df jag klädde den förra. Du skrev att hackamore har en kedja vilket inte är korrekt då inte alla har det. Skarpare o skarpare.. Det är mer hävstångseffekt än i ett tränsbett. Men hackamoret trycker ju t.ex inte på visa känsliga nerver i munnen som bettet gör. Däremot trycker det vi nacken därför ska man ha en försiktig hand på ett hack. Men det är samma som på ett bett. Ligger det jätte fel kan det t.ex slå sönder tänder :)

Svar: Skrev lite dåligt isf, menade mer att alla har en sak under (rem, kedja vad som helst), skrev lite otydligt då. Samtidigt som hacket med trycker på känslig hur vid nosen när man tar i hästen och svänger... Ja, bettet påverkas ju av handen men som jag skrev är hacket från börjar konstruerat med att det tanken var att de skulle ridas med lösare tyglar men få som rider med hack kan faktist göra det. Ja ofc bettet kan ligga fel. Slå sönder tänder tycker jag nog är en överdrift för då måste de slänga runt rejält med det i munnen, det är ju precis som nosbenet om hacket sitter fel. De är lite starkare än vi tror.
Sharon Eden America Hajny

Clara    •  

Ja o bettet är gjort för att orsaka smärta. :)
Och nej det äe ingen överdrift. Det är vanligare än vad man tror. Min tränare hade sett en häst som fått tänderna aöndeslagna av bettet. För att rida på bett behöver man minst lika mycket kunskap och det är också mycket skarpare än vad man tror. Affärerna förfinar orden :)

Svar: Fast hästen kan ju omöjligt få sönderslagna tänder av ett vanligt tränsbett om den rids med en stadig hand och inte slänger runt bettet i munnen våldsamt mycket. Möjligt vis nedslipade men helt sönderslagna har jag svårt att tro. Om det nu är gjort för att skapa smärta så hade väl endå hästen sagt till mycket mer än vad de gör nu, med de vill ja inte säga att det inte gör ont. Hacket har ju också sina svaga sidor och trycker på hästen hit och dit bara på andra ställen än bettet. Bett må vara skarpa men man kan randordna dom från svagare till starkare. alla bett behöver kunskap, vissa mer än andra då de använd på olika sätt ju så att säga att kandar och tränsbett behöver samma kunskap för att ridas på kan jag inte heller hålla med om. viss bett är konstruerade på olika sätt och behöver ridas med på olika sätt.
Sharon Eden America Hajny

Clara    •  

Det är ju klart. Skrev bara att det kan hända.
Nej det är det den inte gör vi lär dem att vika undan annars ger vi inte efter på tyglarna. (Alltså kontrollerar med smärta) Om du läst mitt ena inlägg om forskning just på detta så förstår du vad jag menar annars läs det igen om du har intresset :)
Självklart har det många svaga sidor det trycker på nosryggen och undersidan av käken och lite i nacken. Det är ungefär som en nosgrimma men med lite mer tryck. Självklart kan man rangordna dem precis som man kan med bettlöst hack är ett av dem skarpare. Alla bett gör ju ungefär samma sak dock är kandar två bett vilket är totalt absurt att man ska använda så förstår inte ens varför det finns.
Ja precis som man måste förstå hur hästen är konstruerad :)

Svar: Fattar inte det med kandar, men ja.. :)
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?