hur vi redigerar våra bilder

¦ Photoshop , Redigering
Någon frågade om hur vi redigerar våra bilder, helt säker på att vi gjort flera sånna här inlägg men då jag har brist på annan att skriva och vi säkert fått nya läsare så gör jag ett till!
 
Vi kan börja med att båda använder oss av Photoshop CS6. Sharon har gjort så kallade actions (hur du gör en action kan du hitta HÄR) och sen får även jag dom till min data. Detta för att bilderna ska ha samma redigeringar så att bilderna på bloggen blir lite enhetliga. Man spelar upp actionen på bilden och sen förminskar vi bilderna till 800px (liggande bild) respektive 400px (stående bild) och sparar dom i PNG format. Kvaliten blir lite bättre då sen när vi laddar upp dom på bloggen.
 
Såhär ser det ut i PS innan något är gjort med bilden:
Efter redigering:
 
Såhär ser bilden ut innan redigering och förminskning:
Och efter redigering och förminskning:
Så, hoppas det har hjälpt er något!
 


Julia    •  

Jag skaffade Photoshop cs6 för ungefär 2månader sedan och jag vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med lite basic saker. Har ganska svårt att förstå mig på Photoshop så tänker inte ta alla problem.. ;)
Iaf, när jag ska lägga till en text på bilden har jag på största storleken 72 och texten blir fortfarande liten. Eftersom jag inte förstår mig på PS så bra så får jag den verkligen inte större.
Ett annat problem är att jag upplever att bilderna tappar skärpa efter att jag redigerat dem i Photoshop. Det kan vara så simpelt som att jag redigerar lite färger så försvinner mycket av skärpan..

Svar: uppe brevid hur stor texten är 72pt rutan så precis till höger om är där ett stort T och et litet t, om du håller där visas en pil åt vardera håll samt en hand, om du nu håller in på musen och drar åt höger (större text) eller vänster (mindre text) kan du ändra textens storlek. ja, ibland så tror man att skärpan blir mycket sämre och det ser ut så hos mej med men sen när jag öppnar bilden i biblioteket är den desamma. i annat fall kan du höja skärpan på bilden (klicka på grundlagret) Filter - sharpen (skärpa) - smart sharpen (smart skärpa?), dra längst amount och sen OK =) har ps på engelska så kanske inte är helt samma namn eller så, hoppas du fattar =) haha det tar ett tag att lära sig haha ;)
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?