Åsiktsinlägg - Hobbling

¦ Gaby , Vardag , Åsikter
Häromdagen kom jag förbi ett inlägg på hästforum på fb om hobbling så tänkte skriva ett åsiktinlägg ang det då jag tycker det är en intressant metod och jag har inte bestämt mig vad jag själv tycker om det än..
 
Kan börja med att säga vad hobbling är då kanske inte alla vet. När man hobblar en häst så sätter man fast frambenen (eller bakbenen) med ett rep eller liknande så de inte kan ta alls lika stora steg. Det är förbjudet i Sverige men många anser att det kan vara en bra metod att använda sig av vid vissa tilfällen.
 
I USA används det och man brukar tydligen ofta ha det på långa ridturer när man inte kan ha med sig en "hage" och då hobblar man hästen och under natten kan den inte ha gått så långt som om den inte var hobblad, den sitter alltså inte fast i nån grimma eller är i an hage utan är bara hobblad. I Sverige ser vi det mer som en metod att lära hästen att inte få panik när den fastnat med benen i något. 
 
Det är här jag blir så kluven, jag tycker inte det ser så trevligt ut att binda benen på hästen men om nu hästen skulle fastna och försöka ta sig ut i panik hade dne kunnat slita benen av sig om den inte var hobbletränad medans en hobbletränad häst hade stått still eller tagt mycket små steg och inte fått panik (så vida den inte blir anfallen kanske) och klarat sig utan sönderslitna senor. Så ja, jag vet inte helt va jag tycker om det. Tror inte jag själv hade kunnat hobbletäna en häst för hade tycket det var hemskt att kolla på om den var helt stimmig men sedan tror jag endå jag hade uppskattat om min häst inte fick panik om den fastnade med benen, alltså att den var hobbletränad. Nu är ju hobbling förbjudet i Sverige så skulle aldrig testat men tror inte heller jag hade sagt något i försvar om någon hobbletränade sin häst (på rätt sätt) i ett land som det är lagligt i.
En hobble, bild lånad från denna sidan.
 
Vad tycker ni om hobbling?
 











Kom ihåg mig?