Jag är inte en ”influencer” och kommer aldrig att bli en

¦ Sharon , Åsikter
 Bild från tumblr
Hiya huns!
 
Detta kommer bli ett annorlunda inlägg, både för er att läsa och för mig att skriva. Jag vaknade kvart över fyra på morgonen av detta ämnet och det är något jag tänkt på och helt otroligt nog, oroat mig över, men aldrig gjort något åt. Men nu tänkte jag att om jag så mycket som vaknar av det, måste det betyda något och om jag bara får skriva av mig så kanske, kanske kan jag då komma tillfreds med tanken och sluta vara så orolig.

Det handlar om bloggen.

Gaby bloggar inte men jag har inte tagit bort henne, varken som en av personerna som driver bloggen, kategori eller ur headern. Vi startade detta tillsammans för snart 6 år sedan, och tar jag bort henne härifrån känns det som att en långvarig relation tar slut, eller som att jag tar bort henne ur en så stor del av mitt liv som detta faktiskt inneburit för mig.

Jag vet ju att det inte alls det innebär något för oss egentligen, vi är ju bundna genom blod, men det är ändå en resa som slutar och det känns

Och det är helt okej. Att blogga själv finns det ju mängder av folk som gör. Att bloggandet inte längre är vad Gaby vill är ju inte heller mitt problem. Jag kan hitta någon annan som tar bilder på mig och Soppan till bloggen och fotar Gaby och jag varandra behöver inte det tvinga Gaby till att publicera några bilder - men inget stoppar mig från att göra det, bara för att hon inte vill.

Denna bloggen är en sådan blogg som inte alls sticker ut i mängden. Det har aldrig varit planen med den, inte när den skapades och inte nu heller. Min blogg återspeglar mitt liv och mitt liv är inte något som sticker ut.

Min häst är inte en SM-ponny och vi kommer knappt ut på en P&J. Soppan betyder allt för mig och jag hade inte önskat mig en annan ponny, någonsin. Men hon är inget jag kan använda till att få sponsorer eller läsare. Hon är ju precis som jag, inget speciellt alls. Inte för någon annan än mig. Jag har inga speciella mål för oss som ekipage och vi tävlar inte och har inga som helst ambitioner till att göra det. Vilken läsare eller sponsor är intresserad av en hobbyryttare?

Jag är inte en fotograf och har aldrig haft ambitioner till att arbeta med foto, varken med att ta bilderna, redigera dem eller assistera fotografer. Jag fotar för att det är min hobby och för att det är något som gör mig glad och lugn, men hur många hobbyfotografer driver inte en blogg och dessutom tar mycket bättre och mer intressanta bilder än vad jag gör? 

Jag reser inte hela världen runt och lever i lyx. Jag pluggar till sjuksköterska, bor hemma och har ingen inkomst över huvud taget. Mina dagar ser i princip helt identiska ut och jag hade praktiskt taget kunnat rabbla upp min vecka i ett inlägg varje måndag och sedan slippa publicera något mer resten av veckan. Det händer inte spännande saker i mitt liv. Jag är bara en helt vanlig människa som driver en blogg, och hur många andra sådana finns det inte?

Jag är dålig på att dela mina åsikter vilket gör att jag sällan (läs aldrig) publicerar texter som kan dra till sig uppmärksamhet och läsare. Jag skulle inte säga att jag är rädd för att dela med mig om vad jag tycker, men jag vill inte heller påstå att jag har lust och ork till att ta tag i läsarnas åsikter och behöva gå runt och tänka på vad andra har att säga. Jag gillar inte att debattera. Alla får tycka och tänka sitt, självklart, jag vill bara inte lägga mig i.

Jag är alltså ingen influencer på något sätt. Jag påverkar inte någon annans liv genom att blogga. Det finns ingen på hela jorden som tänker ”jag vill ha ett liv som Sharon har”, jag har ju inget speciellt. Jag har inte exotiska öar att ta bilder på. Jag har inte nya kläder att fota varje vecka. Jag jobbar inte inom fotobranschen och kan inte stå som förebild på den fronten när det finns så många bättre fotografer än jag.

Jag har inget av det men det är helt okej.

Jag gick inte in med inställningen ”jag ska ha sponsorer” eller ”jag vill inspirera människor genom det som publiceras på min blogg”. Jag sprider inte heller min blogg på andra sociala medier för att det inte är det som är meningen. Folk som vill ta del av vad jag publicerar måste hitta hit av sig själva, tvingar jag hit dem genom en länk är chansen mycket mindre att de stannar. Nej - jag ville blogga ”för att alla som hade häst gjorde det”.

Men jag fastnade och bloggen blev så mycket mer än bara ”för att alla andra gör så”. Helt plötsligt handlade det om webbdesign. Foto. Photoshop. Göra videor. Redigera.

Vad jag publicerar på min blogg är en del av mig. Det spelar ingen roll om det är ett inlägg om vad jag gjort i skolan, eller att jag gick på bio med mina kompisar. Det spelar ingen roll om det är en bild redigerad i photoshop på någon kändis som jag gillar. Det som publiceras här är något som har betydelse för mig. Och det är helt okej att det inte har någon betydelse eller är intressant för någon annan.

Vart jag vill komma med detta inlägget är att jag måste komma tillfreds med att partnern jag delat denna resan med inte känner som jag och att det är okej för henne att känna ”jag får inte ut något av detta” men att det samtidigt är okej för mig att känna ”jag vill inte att hon lämnar”. Det är okej att inte någon annan bryr sig, det är okej att jag inte publicerar inlägg för att få sponsorer och det är okej att jag pluggar till ett yrke jag vill jobba med i framtiden. Lika okej är det att jag mer än gärna önskat att mitt liv såg annorlunda ut, att jag besatt en fototalang som jag nu brister, att jag hade möjligheten att besöka tre, kanske fyra olika länder på en månad, eller att jag faktiskt hade sponsorer och kunde anse mig själv vara en ”influncer”.

Men att ha allt det jag önskar är inte viktigt.

Soppan är viktig. Att fota och redigera är viktigt. Att låta alla som vill ta del av min blogg och mitt liv göra det, är viktigt. 

Jag är viktig. Vad som gör mig glad är viktigt. Inget annat ska, får, ha någon betydelse. Siffror ska inte påverka min glädje.


Josäfin Andersson    •  

DETTA INLÄGG THOOOOOO (!!) u go girls!!

Svar: Jag mådde så mycket bättre efter att ha skrivit ut allt det där!!!
Sharon Eden America Hajny

Alva    •  

Det är precis detta jag gillar med din blogg - du har inte sju hästar som kostar 500 tusen vardera & har heller inte en egen realityshow eller fem miljarder läsare. Det känns liksom mer genuint. Det märks att du lägger ner tid & kärlek på bloggen & alla fina bilder & det gör den mkt roligare att läsa. Heja dig!!

Svar: Oj! Vad förvånad jag blev haha! Vad kul att någon gillar det i alla fall ;)
Sharon Eden America Hajny










Kom ihåg mig?