Hur jag får in fotografering i min vardag

¦ Djur , Sharon , Surprise , Åsikter
Det blir många bilder på Soppan i hagen...
 Eller på Hera ... (som tyvärr nu mera bor hos min mor)
 
Jag fick en fråga om jag kunde skriva om hur jag får in hela fotobiten i min vardag, och det kan jag absolut dela med mig av. Lite tips och tricks över hur jag gör för att hinna med när tiden inte alltid räcker till, eller när motivationen helt enkelt inte är på topp.
 
Det är mycket som spelar roll i hur jag får in fotograferandet i min vardag så jag gör ett försök och sammanfattar hur jag gör, men ger också tips på vad som är värt att tänka på. 
 
Mitt absolut bästa tips, och egentligen det som faktiskt får det att gå ihop när man ligger back i tiden: Kombinera foto med vardagliga aktiviteter.
 
Exempel:
Jag måste till stallet - Fota hästen, blommor, träd etc.
Jag måste rasta hunden - Fota hunden, blommor, träd etc.
Jag måste laga mat - fota maten, ingredienserna, dukning etc.
 
Annat som kan spela roll...
 
PLANERING & PRIORITERING
Prioritera, prioritera och åter igen prioritera. Dygnet har 24 timmar vare sig vi vill eller inte och vad vi gör under dessa timmar är oftast helt upp till oss själva att bestämma. Jag pluggar och har många lediga timmar - även över dagen. Detta är helt fantastikt över vinterhalvåret då jag många gånger kan hålla mig hemma och fota t.ex mina katter i dagsljus. Jobbar eller går man i skolan från 7-16 får man anpassa sig efter det. Det kanske inte blir så mycket fotoande utomhus på vardagarna. Då får man planera till helgen. 
 
Men måste jag planera alla gånger jag ska ta med mig kameran? Nej - verkligen inte.
 
Däremot skulle jag rekomendera att du har en bild av den färdiga produkten redo i tankarna. Många gånger är det den slutliga produkten som motiverar mig mest och gör att jag prioriterar in fotograferande i min vardag över huvud taget. Jag älskar att redigera och det är såklart en fördel att ha några bilder att redigera! 
 
Men om jag inte har någon slutlig bild framför mig? Konst kommer i alla former och inte alltid planerade sådana, det är bara att fota ändå.
 
"If art needs explenation it is no longer art" 
 
VIKTEN AV MOTIVATION
Motivation är A och O för mig. Är jag i en svacka och känner att jag absolut inte har lust att fota och hellre sitter framför Netflix - då gör jag det. Det är sällan tvång slutar i något bra. Mitt tips är då att börja långsamt, tillexempel gå på en promenad med sin kompis och ta med sig kameran utan att räkna med att ta bilder. Har du husdjur? Ta en bild på dem. Minimera det som är jobbigt, att ta sig utanför dörren kan kännas omöjligt när man inte har ork, eller något så enkelt som att öppna kameraväskan kan stoppa en. Många gånger underlättar det att ha kameran lättillgänglig, laddad och med tomma minneskort. Helst utanför kameraväskan också, om man vågar det. 
 
OPTIK & UTRUSTNING
En behändig kamera att bära med sig underlättar otroligt mycket! Att bära med sig flera kilon för att sedan bara kanske ta en bild är sällan något som motiverar. Mitt kamerahus är litet, lätt och smidigt. Mitt go-to objektiv är ett fast 35mm med låg bländare som jag använder till stort sätt allt. Den är lätt att ha och göra med och jag orkar helt enkelt att ta den med mig vart jag än går. Chansen att du faktiskt tar en bild med kameran är bra mycket större än om du inte tar den med dig alls ;)
 
MEN HUR GÖR DU DÅ?
- Jag ser till att ha en lätt kamera som inte tar mycket plats men ändå levererar bilder i den kvalité jag vill ha
- Jag planerar större fotograferingar till helger, tillexempel hästfotograferingar, då jag har mer tid
- Jag har kameran lättillgänglig så att det bara är att ta upp den hemma om katten sover gulligt ;)
- Jag "passar på" att ta kameran med mig oavsett var jag ska gå - skogen eller parken, det spelar ingen roll. Kameran ska med även om den så är i ryggsäcken hela tiden.
- Jag kombinerar saker jag måste göra med att fota, tillexemepel stallet eller matlagning
 
"Nobody is too busy, it's just a matter of priorities"
 


Ida    •  

Sååå himla bra och roligt inlägg! Superbra tips och tänker väldigt mycket själv som du!! :D Speciellt det med motivationen, går aldrig att tvinga fram!!

sv: Åhh taack fina du! Ja ville ha lite stilrenare denna gång men ändå något extra, så bra att jag lyckats hehe ;)

Haha åhjaaa men det hade ju varit superroligt!! :'D Ja tåg går direkt från Malmö/Lund ju till Karlshamn, sen har jag bil och så. Vart har du flyttat till nu igen?? Någonstans i Skåne eller? Hänger knappt med i svängarna haha<3 Hade varit superkul så kan vi komma överens om en dag på någon helg framöver :D Jag kan ju absolut komma ner och fota dig och Soppan också om du vill haha!! :')

Svar: Bestämmer gärna en dag och tid! En helgdag helst då, haha! Jag bor fortfarande kvar i Malmö så har inga problem med att ta tåget direkt upp till dig! Du får såklart komma ner en dag också och träffa Soppan och fota oss :D Vill du bestämma nån dag redan nu? Kan jag skriva till dig på nån annan stans? Använder inte Snapchat så mycket men kan skriva där om du vill :D
Sharon Eden America Hajny

Ida    •  

sv: Åh tacktack<3 Jaa förstår det! Troligtvis blir min nästa sommar sån, stressig om jag kommer dit jag ska söka och då flytta osv, hitta boende m.m, kommer vara det svåraste haha!

Ja men absolut, så roligt!! Ja vi kan bestämma en dag nu och prata någonstans där det är lättare ja haha! Jag använder i stort sett allt, instagram, facebook och snapchat haha! Så antingen skriv på Instagram, eller facebook (Ida Nilsson) eller Snapchat, kallekalops, hatar att man inte kan ändra namn, folk kollar snett på mig när jag uppger detta haha :-))) Så kan vi prata vidare på det där!! :D










Kom ihåg mig?