en dag på covid-avdelningen på Skånes Universitetsjukhus

¦ Sharon , Vardag
 
Jag tänkte att jag skulle dela med mig av hur en arbetsdag ser ut för mig som jobbar på fronten med covid-patienter. Kanske någon tycker det är intressant att läsa, annars tycker jag (för min egen skull) att det kan vara kul att se tillbaka på, när pandemin förhoppningsvis är över.
 
Måndag morgon, 06:30
Jag sätter mig vid datorn på min team expedition. Jag är ansvarig sjuksköterska på team 2, och jobbar tillsammans med två undersköterskor. Alla salar är fulla vilket betyder att jag har ansvar över sju patienter. Min yngsta patient är född på 80-talet, min äldsta på 30-talet.
 
06:45 - 07:00
Kort rapportering från nattsjuksköterskan. Fem av mina sju patienter behöver hjälp med omvårdnaden, två klarar sig själva. En patient är kritiskt dålig och ligger med Vapotherm (högflöde av syrgas med non-invasiv ventilator), en annan kommer behöva kopplas upp till Vapotherm så fort jag fått ordination av läkaren. Tre av sju patienter har feber över 39,0 som vägrar gå ner trots paracetamol intra venöst, ligger med frossa och svetttas kopiösa mängder. Två behöver dropp, och en syresätter sig så dåligt att jag måste höja från 0,5L syrgas till 5L. Jag har en stabil patient som planeras hem, men resten kan krasha i vilken sekund som helst.
 
Jag bestämmer med mina undersköterskor att jag stannar "ute", d.v.s. i korridoren medan de går in till patienterna för att göra omvårdnaden. Då vi måste ta på oss skyddsutrustning in till alla patienter och inte får gå ut i korridoren med denna måste en i teamet vara ute och svara på assistans larm (när personal ringer på larmet från en sal), tillxempel om de glömt något och behöver hjälp med att hämta. Detta är för att vi ska slippa ta på och av oss all skyddsutrustning hela tiden.
 
 
07:00 - 08:00
Låser upp läkemedelsvagnen och börjar dela ut tabletter. Standard behandling vid Covid-19 är Betametason (kortison) och en subcutan injektion, Klexane (blodförtunnande). Mina undersköterskor försvinner in till våra patienter, jag delar så länge ut all medicin och ställer på expeditionen. Om det ska tas några blodprover frågar jag om undersköterskorna kan göra det när de går in för att göra omvårdnad, annars tar jag blodprover innan jag delar ut mediciner. 
 
08:00 - 09:00
Subcutana injektioner får bara sjuksköterskor ge till patienterna, så nu är det min tur att börja ge mig in till patienterna medan en av undersköterskorna på teamet stannar ute och svarar på larm. Det tar mig ca en timme att dela mediciner till mina sju patienter. Dels för att jag hjälper till med annat när jag väl är inne på rummet, men mest för att processen för på och avklädning av skyddsutrustning tar ca 60 sekunder varje gång.
09:00 - 10:45
Jag stämmer av med mina undersköterskor hur morgonarbetet gått, om allt vi skulle hinna göra är klart. Mer ofta än sällan har vi saker kvar att göra men vi måste hinna äta frukost, ta en kopp kaffe och sedan ska vi ronda. Jag kränger i mig en smörgås på två minuter medan jag signerar alla läkemedel patienterna fått, kaffet tar jag med in på ronden. På ronden tar jag upp vad som behöver ordnas med patienterna, vilka planer som finns och om rehab-personalen måste gå in och göra sina bedömningar. Oftast är ronden första gången på hela morgonen som jag kan sätta mig ner..
 
10:15 - 11:45
Efter ronden fokuserar jag på att kommunicera med kommunen. Majoriteten av våra patienter har hemtjänst eller hemsjukvård och därför behöver vi informera kommunen om vad som händer på sjukhuset och vilken eventuell ny hjälp patienten kommer behöva hemma efter att de lämnar vår avdelning. Innan kl 12:00 måste jag vara klar med denna dokumentationen annars förlängs patientens vård med ett dygn. 
 
11:45 - 12:45
Jag delar ut 12:00 medicinerna. Oftast är det bara tabletter men det kan mycket väl hända att läkaren har ordinerat dropp, då får jag koppla på dessa också. Sedan sätter jag mig framför datorn och uppdaterar vårt rapportblad så att kvällspersonalen som ska ta över teamet vet vad som har hänt, vad som händer och vad som ska hända. Skriver ut bladen och lämnar på expeditionen innan jag tar lunch. 
 
Vårt lager med visir, munnskydd, handsprit, ytdesinfektion, förkläden och massa annat skit som behövs när man bedriver corona-vård... 
 
13:15 - 14:30
PULS-möte med kvällspersonalen och läkaren. En avstämnign helt enkelt, där vi går igenom planen för kvällen och där jag uppdaterar mina kollegor om hur läget varit under dagen, om någon patient behöver observeras extra eller om någon är riktigt dålig. Om det sedan är något jag inte hunnit under förmiddagen gör jag klart det efter PULSen. Det kan handla om att packa läkemedel till en patient som ska hem eller boka röntgen undersökningar. Här brukar jag ock försöka börja dokumentera om vad jag gjort med patienterna under dagen i deras journaler.
 
14:30 - 15:00
Vårt dagliga Covid-möte, där vår enhetschef uppdaterar oss om hur läget ser ut i regionen, på sjukhuset och vad nästa steg i eskaleringsplanen är. Oftast tillför det här mötet inga roliga nyheter, och vi är alla lagom trötta på att få höra hur illa läget på sjukhuset ser ut. Mycket klagomål kommer upp på detta mötet, hur det saknas förkläden, handsprit och hur himla mycket press det är på sjuksköterskorna som helt plötsligt ska ta hand om sju patienter som egentligen kräver IMA vård. Ett möte för att ventilera helt enkelt.
 
15:00 - 15:45
Journalför resten av vad jag behöver och stämmer av med min kollega om läget är lugnt, därefter lämnar jag över nycklar till läkemedelsvagnen och teamets sjuksköterske-telefon innan jag önskar mina kollegor en lugn kväll och går hem - helt jävla slut efter ännu en underbetald dag på jobbet.
 











Kom ihåg mig?